تاریخ انتشار: جمعه 1400/04/18 - 00:23
کد خبر: 401162

آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت؛

آخرین مهلت درخواست وام‌های دانشجویی/اعلام ظرفیت پذیرش در رشته‌های علوم‌پزشکی/اعلام مهلت اعتراض به کلید سوالات کنکور ۱۴۰۰

آخرین مهلت درخواست وام‌های دانشجویی/اعلام ظرفیت پذیرش در رشته‌های علوم‌پزشکی/اعلام مهلت اعتراض به کلید سوالات کنکور ۱۴۰۰

درحالی که دانشگاه‌های کشور در حال سپری کردن روزهای پایانی سال تحصیلی هستند، اخبار مربوط به ترم تابستانه، و حواشی مربوط به کنکور ۱۴۰۰، سبب شد تا در هفته‌ای که گذشت شاهد اخبار مهم و تاثیرگذاری در این زمینه‌ها باشیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ درحالی که دانشگاه‌های کشور در حال سپری کردن روزهای پایانی سال تحصیلی هستند، اخبار مربوط به ترم تابستانه، و حواشی مربوط به کنکور ۱۴۰۰، سبب شد تا در هفته‌ای که گذشت شاهد اخبار مهم و تاثیرگذاری در این زمینه‌ها باشیم.

در ادامه گزیده‌ای از مهمترین اخبار صنفی و دانشجویی در هفته‌ای که گذشت را می‌خوانید؛

بررسی پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش در هیات دولت

نظر به اهمیت بازنگری در قوانین، ضوابط و مقررات همگام با مقتضیات جاری، وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد اصلاح موادی از آیین‌نامه استقرار مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف را به هیات دولت ارائه نموده است. (جزئیات بیشتر)

مهلت اعتراض به کلید سوالات کنکور ۱۴۰۰ اعلام شد

فاطمه زرین آمیزی افزود: مهلت اعتراض به کلیدهای سوالات آزمون سراسری از روز ۱۵ تیرماه تا ۲۸ تیرماه به صورت الکترونیکی است.

وی گفت: داوطلبان می توانند اعتراض خود را در سیستم درخواست الکترونیکی سازمان سنجش به نشانی request.sanjesh.org ثبت کنند.

کلید اولیه کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ برای تمام داوطلبان وشنبه ۱۴ تیرماه در سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شده است. (جزئیات بیشتر)

۲۳ تیرماه؛ آخرین مهلت درخواست وام‌های دانشجویی در دانشگاه تهران

معاونت دانشجویی دانشگاه تهران در اطلاعیه‌ای، ۲۳ تیرماه را آخرین مهلت ثبت‌نام وام‌های دانشجویی این دانشگاه در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ اعلام کرد.

دانشجویان متقاضی دریافت وام می‌توانند درخواست‌ خود را در سامانه گلستان به نشانی ems.ut.ac.ir و پورتال دانشجویی به نشانی bp.swf.ir ثبت کنند. (جزئیات بیشتر)

جلوگیری از قطعی برق و اینترنت در زمان برگزاری امتحانات دانشجویان

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در نامه ای به وزرای نیرو، علوم، آموزش و پرورش و ارتباطات خواستار عدم قطعی برق و اینترنت در زمان برگزاری آزمون دانش آموزان و دانشجویان شد.

در متن نامه رئیس کمیسیون آموزش آمده است: «در این ایام سال، آزمون هایی جهت سنجش میزان یادگیری دانش آموزان و دانشجویان کشور برگزار می شود که نتیجه آنها برای صدور گواهینامه های معتبر کشوری دارای اهمیت بالایی است. (جزئیات بیشتر)

شرایط پذیرش دانشجویان ایرانی انتقالی از خارج در ۳ رشته علوم پزشکی

دانشجویان ایرانی متقاضی انتقال از خارج کشور رشته های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی در صورت واجد شرایط بودن می توانند در دانشگاه علوم پزشکی ایران تحصیل کنند.

این دانشجویان پس از بررسی و در صورت داشتن شرایط لازم، جهت مصاحبه به پردیس بین الملل معرفی خواهند شد و پذیرفته شدن ایشان منوط به موفقیت در مصاحبه علمی خواهد بود. (جزئیات بیشتر)

ضرورت اعمال تغییرات نهادی در آئین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی

جلسه ۳۵۸ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها با موضوع بررسی پیش‌نویس آئین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور برگزار شد.

سعید رضا عاملی در این جلسه در سخنانی با بیان اینکه مسئله‌ای درباره وتویی بودن چاپ مقاله از سوی دانشجویان دوره دکتری وجود دارد، اظهار کرد: دانشگاه‌ها شرط گذاشته‌اند که اگر دانشجوی دوره دکتری مقاله در Web of science چاپ نکند، نمی‌تواند از رساله خود دفاع کند. اینگونه شرط‌ها ممکن است موجب تقویت چاپ مقاله شود ولی شروطی است که جنبه تحمیلی و خارج از تعهدات قانونی دانشجوست.

وی ادامه داد: لذا جنبه تشویقی حتماً تقویت کننده حضور در رقابت‌های بین المللی است ولی وتو گذاشتن آن خلاف مقررات است، لذا در آئین نامه ضوابط آموزشی، اصلاحاتی باید صورت گیرد. (جزئیات بیشتر)

ارفاق وزارت علوم به دانشگاه آزاد در پذیرش دانشجو

مصوبه جدید شورای گسترش آموزش عالی دانشگاهها را موظف می کند که تنها بر اساس تعداد و رتبه اعضای هیات علمی اقدام به پذیرش دانشجو کنند.

با ابلاغ این مصوبه به دانشگاههای مختلف، دانشگاه آزاد انتقاداتی را در این زمینه مطرح کرد.

به اذعان این دانشگاه مصوبه جدید وزارت علوم با استثناء کردن موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی از اجرا و الزام به اجرا توسط دانشگاه آزاد، تبعیض آمیز بوده و باعث کاهش شدید ظرفیت های دانشگاه آزاد می شود. (جزئیات بیشتر)

آزمون ارتقاء دستیاری در یک روز برگزار می‌شود

دکتر سعید هاشمی نظری افزود: پیش از این قرار بود آزمون ارتقا دستیاری تخصصی پزشکی در تاریخ ۱۷، ۱۸ و ۱۹ تیرماه سالجاری به صورت الکترونیک برگزار شود که این تصمیم تغییر کرده است.

رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی افزود: آزمون ارتقا دستیاری تخصصی پزشکی در یک روز و جمعه ۱۸ تیرماه همزمان با آزمون گواهینامه تخصصی و به صورت کاغذی در دانشگاه های علوم پزشکی محل آموزش دستیاران برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: این آزمون در سطح دانشگاه های علوم پزشکی و به صورت غیرمتمرکز برگزار می شود و کارت ورود به جلسه نیز از سوی معاونت آموزشی دستیاری این دانشگاه ها توزیع می شود.

آزمون ارتقاء دستیاران تخصصی بالینی برای ارتقاء دستیاران در مدت ۴ سال تحصیل، از هر سال تحصیلی به سال بالاتر توسط دانشگاه های علوم پزشکی برگزار می شود. (جزئیات بیشتر)

ثبت‌نام نقل و انتقال و میهمانی دانشجویان دانشگاه آزاد آغاز شد

ثبت‌نام نقل و انتقال و میهمانی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی برای نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۱ـ ۱۴۰۰ از امروز سه شنبه ۱۵ تیرماه آغاز شد و تا ۱۵ مردادماه ادامه دارد.

متقاضیان برای ثبت نام می توانند به سامانه منادا به نشانی monada.iau.ir مراجعه کرده و ثبت نام خود را کامل کنند. تمامی مراحل فرآیند رسیدگی به درخواست های نقل و انتقال و میهمانی از طریق سامانه منادا قابل پیگیری است.

روند انجام امور در سامانه منادا به نحوی طراحی شده که نیازی به تردد دانشجو بین واحدهای دانشگاهی مبداء و مقصد جهت پیگیری درخواست نباشد. (جزئیات بیشتر)

آغاز سال تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی از ۲۰ شهریور 

معاونت آموزشی وزارت بهداشت تقویم در نیم سال اول تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور اعلام کرد و بر این اساس نیم سال تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی کشور از روز شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ آغاز می شود و تا روز چهارشنبه ۱۵ دی ماه ادامه دارد.

زمان حذف و اضافه دانشجویان علوم پزشکی نیز دو هفته پس از شروع سال تحصیلی آغاز می شود و دانشجویان تا سه هفته مانده به امتحانات پایان ترم نسبت به انتخاب واحد خود اقدام کنند.

امتحانات پایان ترم نیم سال اول تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی کشور نیز از روز شنبه ۱۸ دی ماه ۱۴۰۰ آغاز می شود و تا روز پنج شنبه ۳۰ این ماه ادامه دارد.

دکتر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت اعلام کرد که پیش بینی ما این است که از مهر ماه تا اواسط آبان ماه کلاس های درس غیرحضوری و تلفیقی باشد و از آبان ماه کلاس ها به صورت حضوری برگزار شوند. (جزئیات بیشتر)

اعلام ظرفیت پذیرش در رشته‌های علوم‌پزشکی

دکتر علی‌اکبر حق دوست ضمن بیان این مطلب در خصوص ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته های علوم پزشکی، اظهار کرد: همچنین امسال ظرفیت پذیرش دانشجویان در رشته های پرتقاضا نظیر دندانپزشکی، داروسازی و پزشکی نیز بدون تغییر می ماند.

وی در توضیح این مطلب بیان کرد: ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه های علوم پزشکی بر اساس آمایش سرزمینی دیده شده است و دانشگاه ها مشابه سال های قبل دانشجو پذیرش خواهند کرد. بنابراین ما در سه رشته پرتقاضای فوق نیز تغییر چندانی برای پذیرش نداشتیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در خصوص آخرین وضعیت واکسیناسیون دانشجویان علوم پزشکی نیز گفت:در زمینه واکسیناسیون دانشجویان علوم پزشکی که در بیمارستان حضور دارند و مستقیم یا غیر مستقیم با بیمار سروکار دارند، مشکلی نداریم و این گروه از دانشجویان در سطح کشور واکسن زدند.

دکتر حق دوست افزود: اخیرا به معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور تاکید کردیم با هماهنگی با معاونت بهداشت وزارت متبوع جهت اختصاص ظرفیت واکسن دستیاران، کارورزان و کارآموزان با اولویت گروه‌های در معرض خطر تلاش کنند و این معاونین مکلف به ارائه گزارش هفتگی در این زمینه هستند. (جزئیات بیشتر)

کلید اولیه کنکور سراسری ۱۴۰۰ منتشر شد

کلید اولیه کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ برای داوطلبان داخل کشور در سایت سازمان سنجش آموزش کشور در این نشانی http://result۲.sanjesh.org/keys/sarasari۱۴۰۰/ منتشر شده است.

دفترچه سوالات آزمون هر گروه آزمایشی برای همه داوطلبان نیز در روزهای گذشته منتشر شده بود.

آزمون عمومی و اختصاصی هر یک از گروه‌های آزمایشی کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ در تاریخ ۹ تا ۱۲ تیرماه ۱۴۰۰ در ۴۱۴ شهرستان و بخش مختلف کشور و ۳ هزار و ۵۲۲ حوزه امتحانی و ۱۱ کشور خارجی با رقابت یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۸۱۸ نفر داوطلب برگزار شد.

آزمون گروه آزمایشی هنر صبح چهارشنبه ۹ تیر، آزمون گروه آزمایشی علوم انسانی صبح پنج‌شنبه ۱۰ تیر، آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی صبح پنج‌شنبه ۱۰ تیر، آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی صبح جمعه ۱۱ تیر و آزمون گروه آزمایشی زبان‌های خارجی صبح شنبه ۱۲ تیر برگزار شدند. (جزئیات بیشتر)

آغاز ثبت‌نام آزمون ارزشیابی دانش آموختگان داروسازی از ۲۳ تیرماه

بیست و یکمین دوره آزمون ارزشیابی دانش آموختگان داروسازی خارج از کشور در روز پنجشنبه ۲۱ مردادماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.

داوطلبان پیش از نام نویسی اینترنتی برای شرکت در آزمون، باید نسبت به تشکیل پرونده در مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام کنند و فقط افرادی که توسط مرکز خدمات آموزشی معرفی شده باشند، واجد شرایط نام نویسیِ اینترنتی و شرکت در آزمون ارزشیابی هستند.

اصل و کپی مدارک تحصیلی دریافتی از دانشگاه محل تحصیل، شامل مدرک نهایی و ریز نمرات کلیه مقاطع تحصیلی که صحت صدور و تعلق آن، به تصدیق و تأیید و مهر و امضای شعبه امور دانشجویی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور مربوطه و تأیید وزارت امور خارجه در تهران رسیده باشد. (تشکیل پرونده در سامانه mikhak.mfa.ir و دریافت کد رهگیری) الزامی است. (جزئیات بیشتر)

آغاز ثبت‌نام نقل و انتقال و میهمانی در دانشگاه آزاد 

ثبت‌نام نقل و انتقال و میهمانی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی برای نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۱ـ ۱۴۰۰ از فردا سه شنبه ۱۵ تیرماه آغاز و تا ۱۵ مردادماه ادامه دارد

با برنامه ریزی‌های صورت‌ گرفته، تدابیری اندیشیده شده تا نتیجه درخواست‌های نقل و انتقال و میهمانی دانشجویان قبل از آغاز ترم اعلام شود.

متقاضیان باید برای ثبت نام به سامانه منادا به نشانی www.monada.iau.ir مراجعه کرده و ثبت نام خود را کامل کنند. تمامی مراحل فرآیند رسیدگی به درخواست های نقل و انتقال و میهمانی از طریق سامانه منادا قابل پیگیری است و متقاضیان از مراجعه حضوری به سازمان مرکزی خودداری کنند. (جزئیات بیشتر)

رصد وضعیت سلامت جسمی دانشجویان در دستور کار وزارت علوم

دکتر مجید صفاری نیا در گردهمایی آنلاین رؤسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌های کشور که به میزبانی دانشگاه صنعتی امیر کبیر برگزار شد گفت: نقش مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌ها در سالیان گذشته و بویژه در شرایط کرونایی بر کسی پوشیده نیست و مسئولان وزارت علوم حمایت از این مراکز را یک اصل می‌دانند.

وی با تاکید بر پیوند و ارتباط سلامت جسمی و روانی در همه افراد جامعه گفت: تحلیل وضعیت جسمانی دانشجویان بر اساس غربالگری طرح پایش سلامت در حال انجام است و به زودی گزارش آن برای مسئولان ارائه می‌شود که از نظر چاقی، میزان تحرک، میزان چربی و قند خون و … دانشجویان با چه شرایطی وارد دانشگاه شده‌اند و در طول دو یا سه سال چه تغییراتی کرده‌اند.

وی افزود: همانگونه که مشکلاتی مانند مصرف دخانیات در سطح جامعه وجود دارد و همه به آن حساس هستند، دانشگاه نیز بخشی از جامعه است و ما باید به این موارد حساس باشیم و برای کاهش کوچک‌ترین میزان آسیب‌های اجتماعی هم تلاش کنیم. (جزئیات بیشتر)

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم/ شوخی گل آقا با امام خمینی با این ولخرجی‌ ورشکست نشوید؟
فیلم/ می‌خواهی امر به معروف کنی؟ اول به خودت نگاهی بنداز!
حذف سریال «حشاشین» از تمام سکوهای ایرانی
آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آغاز عرضه خودروهای برقی از هفته آینده
هیأت اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی‌ مجلس دوازدهم انتخاب شد
۸۵ میلیون ریال به حساب حجاج سال ۱۴۰۲ برگردانده می‌شود
برگزاری نشست همدلی و همفکری نیروهای انقلاب با حضور ۱۴۰ نماینده منتخب
جمعی از معلمان سراسر کشور فردا با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
لایحه امنیت شغل کارگران امروز در دولت تصویب شد
تامین ۴.۸ میلیارد دلار ارز در مرکز مبادلات برای واردات از ابتدای سال
شاخص بورس تهران ۱۲ هزار و ۲۲۶ واحد افت کرد
واردات خودروهای کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
شرایط پرداخت ارز حجاج اعلام شد
دیدگاه مالکان جدید می‌تواند استقلال را متحول کند
چرا گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی جعلی است؟
نسخه پیچیده فروش اینترنتی دارو
فیلم/ ورود نیروهای پلیس برای سرکوب دانشجویان در دانشگاه یوتا
آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مخبر خواستار اجرای سریع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شد
تصویب راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها
جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
فراهم شدن امکان تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور
مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار سوم تمدید شد
اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
جذب نیروی امریه در پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top